Iedere automonteur heeft het wel eens meegemaakt: kapot gedraaid of versleten schroefdraad in een motorblok. Dit kan gebeuren bij aluminium aansluitingen. Zonde natuurlijk, want dan krijg je het motorblok moeilijk aan de praat.
Hoe ga je te werk?
- Boor het oude beschadigde schroefdraad uit met behulp van een van de meegeleverde boortjes.
- Tap een nieuw (groter) schroefdraad met het tapsetje.
- Draai de meegeleverde draadbus in zijn geheel in het nieuwe schroefgat. Vervolgens breek je voorzichtig het installatielipje af.
- Het schroefdraad is nu gerepareerd en het is weer mogelijk om (nieuwe/onbeschadigde) bouten of draadeinden te bevestigen.
Het gerepareerde schroefdraad is nu zelfs sterker dan voorheen, omdat de draadbus van hard materiaal is. Daarnaast heeft de draadbus een groter contact-oppervlak met metaal, waarin deze bevestigd is.
Het is natuurlijk wel belangrijk om altijd een momentsleutel te gebruiken, hiermee voorkom je dat bouten te vast of te los zitten.
Met deze schroefdraad reparatieset kun je M6 x 1.0, M8 x 1.25 en M10 x 1.5 draad repareren.