Ben je op zoek naar een paddockstand voor jouw motor? Weet je niet welke paddockstand je nodig hebt? Twijfel je of de paddockstand wel onder jouw motorfiets past? Het zoeken naar een geschikte paddockstand voor jouw motor is soms een lastig klus. Veel motorrijders weten vaak niet of een paddockstand past onder hun motorfiets. Ook wil je er zeker van zijn dat je motor stabiel blijft staan.
"Er zijn een aantal belangrijke punten waar je op moet letten bij het kopen van een goede paddockstand."
Paddockstand voor het achterwiel of voorwiel?
Allereerst is het van belang om te weten of de paddockstand wordt gebruikt voor het voorwiel of voor het achterwiel. Een heleboel paddockstands voor het voorwiel hebben een cilinder die in het balhoofd van de stuurophanging wordt geplaatst. Er zijn paddockstands verkrijgbaar die zowel voor het voorwiel als voor het achterwiel te gebruiken zijn. Deze paddockstands zijn gemakkelijk te voorzien van andere adaptors en steunen. Om het gewicht van de motor aan zowel de voorkant als aan de achterkant te kunnen dragen, zijn deze paddockstands vaak extra sterk gemaakt. Een paddockstand die geschikt is voor zowel het voorwiel als het achterwiel is ideaal tijdens het wisselen van motorbanden of als je de velgen gaat reinigen.
Paddockstand achterwiel
Als je een paddockstand voor het achterwiel zoekt, is het goed om te weten of jouw motor de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van bobbins. De meeste nieuwe motoren hebben de mogelijkheid om bobbins te plaatsen. Bobbins zijn steuntjes waarop je motor in de paddockstand leunt. Met bobbins staat jouw motorfiets veilig en stevig in een paddockstand. De bobbins draai je in de achterbrug van jouw motor, vervolgens rust de motor hierop als je hem in de paddockstand plaatst. De meeste nieuwe motoren van Yamaha en Ducati hebben een opname mogelijkheid. Let hier dus op bij de aanschaf van een paddockstand. De bobbins zijn er in verschillende maten: M6, M8 en M10. Deze bobbins hebben schroefdraad waarmee je ze eenvoudig in de achterbrug draait. Bekijk ook onze uitleg over Bobbins.
Beschikt jouw motor over de mogelijkheid om bobbins te plaatsen? Kies dan voor een paddockstand met haken. Deze haken worden ook wel adaptors genoemd. Deze adaptors kun je op meerdere standen in de paddockstand plaatsen, zodat je zelf de breedte van de paddockstandstand kunt kiezen. De meeste paddockstands zijn in breedte verstelbaar met de adaptors. Houd rekening met de breedte van jouw achterbrug en kies vervolgens de juiste paddockstand. Heb je een ouder type motor? Of niet de mogelijkheid om bobbins te plaatsen? Maak dan gebruik van platte haken of een adaptorset met dubbele oplegging. De achterbrug van de motor rust in de paddockstand op deze adaptors. Het voordeel van de platte haken is de hoge belastbaarheid.
Paddockstand voor het voorwiel
Zoek je een paddockstand voor het voorwiel van de motor? Het voorwiel van jouw motor is op meerdere manier omhoog te tillen. De meeste motorrijders maken gebruik van een paddockstand met een extra adaptorset. Deze adaptors hebben een conische vorm, zijn in de breedte in te stellen en passen in de de openingen aan de onderkant van de voorvork. Het plaatsen van jouw motor op deze conische adaptors vraagt wel wat handigheid. De motor rust op deze adaptors. Daarnaast zijn er ook speciale opvuladaptors te verkrijgen. Dit type past in het balhoofd van een motor. Je tilt de motor met deze adaptors via het balhoofd omhoog. Met deze adaptors staat jouw motor muurvast.
Universele paddockstand
Twijfel je of jouw motor past in de paddockstand past? Weet je niet zeker of jouw motor de mogelijkheid voor bobbins heeft? Kies dan voor een universele adaptor. Bij 98% van alle type motoren past een universele paddockstand. Of je nu een Yamaha, een Ducati of een Honda hebt. De adaptors zijn in verschillende breedtes te plaatsen en de paddockstands zijn extra stevig om ook de zware motoren te kunnen dragen.
Geschreven door Rintje Ritsma op 11 May 2022